Blog: Estefania Zapata

24 de diciembre de 2011

Ciències Naturals: 11 de novembre del 2011

11 de novembre del 2011

Idees a destacar de la sessió
Avui hem tingut la sort de rebre la visita de la Rosa Maria Tarin, la qual ens ha ofert una conferència sobre la Xarxa d’Escoles per la Sostenibilitat. Abans d’iniciar la conferència hem fet un exercici de reflexió sobre el que hem vist en arribar a la facultat: la brutícia després de la festa de la Universitat Autònoma que justament es va celebrar ahir. Aquesta coincidència (la brutícia que ens hem trobat avui en arribar a la Facultat i la Conferència sobre la sostenibilitat) ens ha sobtat i ens ha fet, com dic, reflexionar a tots i totes. El que hem visualitzat entra en col·lisió amb els temes que tractarem. Ens adonem que no hi ha control ni gestió de la festa, així com consciència de reciclatge. Hem pensat plegats en quin ciutadà volem educar des de l’escola bressol per tal que no passi això, i, personalment, la idea no s’acosta al que he vist avui. La conferència ha sigut molt interessant i, com a punts clau, destaco els següents:
-       Presentació del XESC i orígens (creació)
-       Reflexió inicial sobre els següents aspectes, puntuant el nostre coneixement (gens o 0, poc o 1, força o 2 i molt o 3): millora de la qualitat dels espais d’interacció (em situo en el 2) i canvis en la cultura d’escoles (em situo en el 3).
-       Definició i conceptes clau de l’educació ambiental: hem entès aquest terme com la capacitació per a l’acció conscient, tant individual com col·lectiu en favor de la sostenibilitat. A més, hem situat al professorat, l’alumnat, els espais de benestar i el currículum des de la perspectiva sociocrítica dins aquest terme.
-       Exemples sobre com es treballa a algunes escoles bressol, com l’Escola Bressol Gespa, i l’anàlisi dels espais d’interacció, la participació de les famílies i la interacció amb l’entorn.
-       Explicació de les tres “S” i les 4 “R” i com es pot treballar a les escoles: les “3S” són saludable, solidària i sostenible, mentre que les “4R” fan referència al reduir, reutilitzar, reciclar i recuperar.
Després de l’exposició d’aquests aspectes clau, la Rosa Maria ens ha tornat a preguntar sobre el nostre grau de coneixement en relació als dos aspectes inicials: millora de la qualitat dels espais d’interacció i canvis en la cultura d’escoles. Me n’adono, aleshores, que aquesta temàtica m’ha quedat molt més clara amb l’exposició de la Rosa Maria. A part de la teoria exposada, la Rosa Maria ens ha mostrat fotografies i exemples de com gestionar els espais d’interacció per afavorir les conductes sostenibles dels infants i el respecte al nostre entorn. A més, hem entès que és necessària una filosofia sostenible global a l’escola (equip docent i direcció), per treballar en la mateixa línia.

Aquesta sessió m’ha provocat alguna pregunta?

La sessió d’avui m’ha provocat la següent pregunta:

Què haig de fer si a l’escola on em trobo en un futur no hi ha una filosofia per la sostenibilitat?

Molts cops he pensat en problemàtiques com aquesta, ja que considero que a l’escola tota la comunitat educativa ha d’estar implicada en el procés d’aprenentatge de l’infant, treballant vers els seus interessos i motivacions i mostrant i coneixent l’entorn, les seves característiques i la importància de la seva conservació.

Ampliació de les idees
En relació als aspectes tractats avui en la Conferència, he volgut visitar una pàgina web que la pròpia Rosa Maria ens va recomanar: el Safareig, disponible a la direcció web http://www.xtec.es/~ccols/. Es tracta d’un espai de comunicació i d'intercanvi social que té com a protagonistes els infants i la natura. Proposa veure, entendre i utilitzar l'entorn com a impulsor de cultura. He trobat que és una pàgina molt interessant i útil, tant per estudiants d’Educació com per mestres, ja que s'hi poden trobar propostes educatives amb els elements naturals: aigua, aire, llum i terra. Per entendre aquesta filosofia, a la pròpia pàgina web, a l’apartat “l’infant i la natura”, hi ha el següent comentari introductori que m’ha cridat l’atenció:
En contacte amb la natura i els seus elements, és possible conèixer, descobrir, observar, apropiar-se del que esdevé important i significatiu. La natura ens aboca a diferents situacions. Ens obre camins per recórrer, redescobrint l'entorn on vivim. Petits i grans busquem el plaer de jugar, treballar, parlar, pensar i inventar junts. (Pàgina web Safareig, 2000)
He volgut compartir en aquest apartat la següent experiència, en relació amb l’aigua: “la pica de l’aigua”. Els infants experimenten la sensació de tocar l’aigua freda i més calenta de l’aigua a la pica, fent ús de materials diversos, com embuts, recipients transparents, etc., i actuant amb tots ells lliurement, pensant i intentant trobar les seves respostes.

D'altra banda, m'agradaria compartir el següent vídeo, disponible al diari digital La Vanguardia.com, http://www.lavanguardia.com/sucesos/20111111/54238776975/la-uab-llena-de-basura.html , titulat "La UAB, llena de basura".


En aquest vídeo veiem el resultat de la conducta d'alguns joves. Com a estudiant d'aquesta Facultat, m'agradaria manifestar la meva indignació i vergonya al veure aquesta imatge, i no comparteixo la filosofia d'algunes de les persones que fan que una festa i celebració es converteixi en un acte insolidari vers el nostre media ambient.

Imatge de la sessió

La següent imatge correspon a l'experiència del Safareix, referent a l'aigua:


No hay comentarios:

Publicar un comentario