Blog: Estefania Zapata

14 de octubre de 2011

Ciències Naturals: 14 d'octure del 2011


Idees a destacar de la sessió


Durant aquesta sessió hem fet una activitat, “Una escola infantil per un món més sostenible”. Ha sigut interessant perquè m’ha permès conèixer aquest document, el qual, com hem après, es va començar a gestar a la cimera de Rio de l'any 1992. Aquesta carta vol posar el marc per un món més just per a tothom on es conservin les diversitats natural i cultural del món. Així, l’activitat requeria l’anàlisi d’alguns dels seus principis, i nosaltres, en petit grup, hem escollit un que ens ha cridat l’atenció: RESPECTE I CURA DE LA COMUNITAT DE VIDA, i, dins d’aquest, el tercer apartat: “Construir societats democràtiques que siguin justes, participatives, sostenibles i pacífiques”. Penso que és important tractar aquesta temàtica i extrapolar principis com l’esmentat anteriorment (així com la resta recollits a la Carta de la Terra) a la vida quotidiana de l’escola i de l’aula. Tal és així, que hem arribat a la conclusió que a nivell d’infantil el principi triat es podria treballar de les següents maneres:
-         - Fomentar valors com el respecte (als companys/es de l’aula)
-         - Realitzar debats on els alumnes participin i respectin els torns de paraula
-         - Llibertat d’opinió i expressió a l’aula per part dels infants
-         - Escoltar i respectar les opinions dels infants
-         -  Conèixer l’entorn i valorar el que tenim
-         - Reciclatge a l’aula
-         - Educar en valors democràtics (respecte, llibertat, participació, etc.)
-         - Respecte a les diferents cultures, ètnies, religions
-         - Etc.
Considero que l’etapa infantil és fonamental per tractar tots aquests aspectes a l’escola, a l’aula i a tota la comunitat educativa. Només d’aquesta manera aconseguirem formar i educar nens i nenes que esdevinguin ciutadans amb valors i actituds respectuoses amb el món que ens envolta.
En aquesta línia, hem dedicat la resta de la sessió a parlar de l’educació per la sostenibilitat. En relació a tot el que hem estat parlant i dels exemples a nivell de centre educatiu que hem vist durant la sessió, haig de dir que estic d’acord en que és necessari promoure una nova ètica (sentir-nos ecodependents) que tingui en compte el medi ambient i l’equitat, a més d’una una acció transformadora i nous estils de pensament.


La sessió d'avui m'ha provocat alguna pregunta?


Algunes de les preguntes que m’han provocat aquesta sessió són les següents:

Cal que el treball i la conscienciació sobre la sostenibilitat a l’aula i/o als centre educatiu sigui supervisat d’alguna manera també a la vida quotidiana a la llar? Cal que els mestres impliquin a les famílies en aquests temes per fer als infants partícips dels actes sostenibles tant a l’aula com a casa?

Em plantejo aquestes preguntes perquè considero que l’infant ha d’entendre que el treball sostenible que es fa a l’escola i els valors que impliquen han de ser igualment extrapolats a la llar i a d’altres àmbits. És a dir, cal que entenguin que els ha de servir per la seva vida i per tots els contextos en els que es trobin, i penso que per aquest motiu mestres i pares i, més aviat, tota la comunitat educativa ha d’estar d’acord en aquesta qüestió i treballar conjuntament. El treball del/la mestre/a ha d’orientar-se en la comunicació constant amb les famílies per tal de fer-les partícips i involucrar-les en aquestes pràctiques sostenibles.


Ampliació de les idees


En relació a tot l’exposat amb anterioritat m’agradaria fer referència a un article recomanat, la referència del qual és: Equip trebaladores EB.Albi(1999). L’educació ambiental a l’Escola bressol Albí. Guix, 258, 9-14. En aquest es parla de l’experiència portada a terme a l’escola bressol municipal de Barcelona Albí, la qual presenta una filosofia que atorga molta importància a l'educació ambiental a l’escola. És per aquest motiu que hi participen en varis projectes de l'Agenda 21 escolar amb la intenció de promoure valors i actituds de respecte envers el medi des de l’educació infantil. Treballen, a més, conjuntament amb les famílies i amb d'altres estaments socials (tal i com em plantejava personalment a les preguntes de l’apartat anterior). Algunes de les accions que es porten a terme a l’escola són les següents:

·       En relació amb l’aigua, mentre els infants gaudeixen d’ella aprenen que és un bé escàs i és per aquest motiu que es promouen les següents activitats: tancar l'aixeta quan s’han rentat les mans, regar amb l'aigua que han fet  servir per jugar, etc.
·      L'educadora tanca la llum quan els alumnes surten de la classe.
·      Reciclatge.
D’altra banda, el pati ha esdevingut un petit jardí, on els infants tenen cura de les plantes i de tant en tant rebem la visita d'alguns animals, ocells o cargols. A més de la filosofia interna de l’escola, aquesta està lligada al barri,  promovent i participant en moltes activitats que desenvolupen diferents entitats, serveis i institucions encaminades a millorar la vida dels infants i de tota la gent del barri. Considero, per tant, que accions com aquestes no requereixen un esforç important i són imprescindibles per educar en valors sostenibles i de respecte al medi als infants.

      Vídeo "Medi Ambient-Educació ambiental-Escoles"

Un altre exemple o proposta que mostra el camí cap a l’educació ambiental a les escoles i l’apropament dels alumnes cap el medi ambient és el següent vídeo, al qual es mostra la plantació realitzada per escolars en motiu de l'arribada de la primavera 2010 al Parc del Clot (Barcelona):

Imatge o dibuix que expressi la idea central de la sessió

Aquesta imatge correspon al blog d’una escola d’Alacant, en la qual la sostenibilitat és molt important i es porta a terme a l’escola. Així, tenen com a objectius, a nivell d’aula la disminució del consum del paper, envasos i embolcalls; fomentar la recollida selectiva i la reutilització de papers i envasos. Així, a l’aula utilitzen paper reciclat, es fan les fotocòpies per les dues cares i veuen audiovisuals formatius. Dins l’aula i al pati, els contenidors, com veiem a la imatge, hi estan presents i els infants ja es troben familiaritzats amb ells.

No hay comentarios:

Publicar un comentario